مهتاب قدس تشریح طرح اختصاص یارانه بنزین به همه ایرانیان - مهتاب قدس

به گزارش مهتاب قدس، ابلاغ مواد خام و نیمه خام پتروشیمی و معدنی مشمول مالیات، تشریح برنامه‌ها و اهداف وزارت نیرو در حوزه آب، تقویت دیپلماسی آب منطقه‌ای، مذاکرات برای واردات آب از مسیر ترکمنستان و ازبکستان، تکذیب خبر افزایش قیمت سوخت و اعلام سهمیه ۱۵ لیتری به همه ایرانیان، ابلاغ تعرفه‌های جدید مصرف برق و تشریح برنامه‌های شرکت ملی پتروشیمی از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته جاری بود.

ابلاغ مواد خام و نیمه خام پتروشیمی و معدنی مشمول مالیات

اوایل هفته جاری معاون اول رئیس جمهور فهرست مواد خام و نیمه خام پتروشیمیایی و معدنی را ابلاغ کرد که به استناد بند ث تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۰ معافیت مالیاتی صادرات آن‌ها رفع شده است. هرچند کارشناسان کلیت این اقدام را درست می‌دانند ولی ابهاماتی راجع به نحوه تشخیص و اعلام این مواد، به خصوص در ۵۷ قلم پتروشیمیایی به وجود آمده است که نیازمند تصریح بیشتر است.

تشریح طرح اختصاص یارانه بنزین به همه ایرانیان

تقویت دیپلماسی آب منطقه‌ای / مذاکرات برای واردات آب از مسیر ترکمنستان و ازبکستان

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست با مدیران آب و آبفای کشور با اشاره به کاهش سرانه آب ایرانیان از ۶۵۰۰ مترمکعب به ۱۲۰۰ مترمکعب طی ۵۰ سال اخیر گفت: افزایش بهره‌وری آب در بخش صنعتی و کشاورزی و کاهش هدررفت آب شرب از مهمترین موضوعات وزارت نیرو است. در کشاورزی پتانسیل رشد بیشتری وجود دارد و صرفه‌جویی بیشتر در این بخش، مشکلات بزرگ‌تری را حل می‌کند.

وی افزود: موضوع بعدی رعایت عدالت، شفافیت و قانون در توزیع و تخصیص است. عدم رعایت عدالت مسئولیت‌های زیادی را در پی خواهد داشت و وقتی یک تخصیص به صورت ناعادلانه به یک منطقه داده می‌شود، قطع آن ممکن نیست. ما در رویکردهایمان اگر تکنیک‌هایی را در پیش بگیریم که ذینفعان آب یعنی تشکل‌های کشاورزی، مسئولین آب‌های استانی و مصارف صنعتی از میزان آب اطلاع داشته باشند و بدانند سهمشان چقدر است، الگوی توزیع شأن چگونه است و چگونه این آب به آنها می‌رسد، در مصرف بهینه کمک شایانی می‌کند.

وزیر نیرو در ادامه به موضوع آب‌های غیرمتعارف، شکل‌گیری بازار آب و دیپلماسی آب اشاره کرد و افزود: در شورای عالی آب مصوب شد کمیته‌ای برای بحث دیپلماسی آب با محوریت وزارت نیرو تشکیل شود تا حقوق آبی را شناسایی و اقدام کند. با کشور ترکمنستان، افغانستان، ترکیه و عراق مذاکره کردیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با مذاکره را پیش برد.

محرابیان با اشاره به اهمیت اقتصاد آب گفت: در بخش صنعتی کل آب تحویلی ما ۲.۷ میلیارد مترمکعب تحویل داده می‌شود که باعث ایجاد میلیون‌ها شغل و ارزش افزوده می‌شود. در بخش کشاورزی ۸۸ تا ۹۰ درصد آب کشور به این بخش می‌رود. در منطقه‌ای که کل اشتغالش ۳۵ هزار نفر بوده است، میزان آب تحویلی ما ۴ میلیارد مترمکعب است. وقتی اقتصاد آب گم می‌شود این اتفاقات می‌افتد.

وی در پایان به آغاز عملیات جهاد آبرسانی به بیش از ۷ هزار روستا اشاره کرد و از دولت و مجلس به خاطر اهتمام به اعتبارات منابع آبی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تشکر کرد.

همچنین محمدعلی فرحناکیان، مشاور امور بین‌المللی وزیر نیرو هم در رابطه با دیپلماسی آب کشور به مهتاب قدس گفت: آنچه که مسلم است، کوه‌های تبت در تاجیکستان منبع قابل‌توجهی است که به غیر از خود تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان از این آب بهره می‌برند. قبلاً طرحی مبنی بر واردات آب از سمت افغانستان بود که به دلیل شرایط خاص سیاسی و امنیتی افغانستان این طرح تغییر کرده تا واردات آب از سمت ترکمنستان و ازبکستان در دستور کار قرار گیرد.

دولت بنای افزایش قیمت سوخت را ندارد / سهمیه ۱۵ لیتری به همه ایرانیان

جواد اوجی، وزیر نفت با حضور در نمایشگاه جهاد دانشگاهی، چهار تفاهم‌نامه را با این مجموعه به امضا رساند. وی در حاشیه این نمایشگاه گفت: واحد نمک‌زدایی وفرآورش حدود ۵۰ هزار بشکه نفت خام در میدان آزادگان، بازسازی و نوسازی دکل‌های حفاری و فرآورش پساب صنعتی جزو قراردادهای امروز بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امروز رکورد جدیدی از تولید گاز بالغ بر ۷۰۵ میلیون مترمکعب در پارس جنوبی تولید شد. بحث تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها نسبت به پاییز سال گذشته کاهش داشته و از ۳۳ درصد به ۲۶ درصد رسیده؛ این نشان‌دهنده صرفه‌جویی این فرآورده در داخل و کاهش آلودگی هوا است.

وزیر نفت تصریح کرد: در بحث توزیع بنزین باید تأکید کنم که دولت سیزدهم به هیچ وجه بنای افزایش قیمت را ندارد بلکه قرار است تیم اقتصادی دولت سهمیه‌ای که به ۲۷ میلیون صاحب خودرو می‌دهد را به صورت عادلانه توزیع کند و نرخ بنزین همان ۱۵۰۰ و ۳,۰۰۰ تومان است. کسانی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند می‌توانند از این یارانه برخوردار شوند به این ترتیب که در ابتدا ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به همه تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

تشریح طرح اختصاص یارانه بنزین به همه ایرانیان

برداشت هلیوم از پارس جنوبی برای نخستین بار

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز به استفاده از دانش شرکت‌های فناور برای برداشت گاز هلیوم از میدان گازی پارس‌جنوبی اشاره کرد و گفت: میدان گازی پارس‌جنوبی یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی دنیاست که درصد مناسبی از هلیوم را در خود جای داده است و برای نخستین بار با کمک شرکت فناور کار مهم و ارزشمند تولید هلیوم از پارس‌جنوبی کلید می‌خورد.

وی درباره تفاهم‌نامه امضا شده بین شرکت ملی حفاری ایران و جهاد دانشگاهی نیز تصریح کرد: تفاهم‌نامه نوسازی و بازسازی حدود ۳۰ دستگاه دکل حفاری ۱۰۰ میلیون یورو ارزش دارد که اجرای آن پنج سال زمان می‌برد و سالانه ۶ دکل حفاری بازسازی و نوسازی می‌شود.

تعرفه برق مشترکین ابلاغ شد / جریمه در انتظار پرمصرف‌ها

در جلسه روز دوشنبه هیأت دولت که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکین پرمصرف تعیین شد. طبق این مصوبه تعرفه برق مشترکین خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف کمتر از الگو بر اساس جدول فعلی، مازاد بر آن تا یک و نیم برابر، تا دو برابر و مصارف بیش از دو برابر به ترتیب با ضریب (۱/۵)، (۲/۵) و (۳/۵) برابر هزینه تأمین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می‌شود.

وزیر نیرو در همین راستا گفت: الگوی مصرف برای ایام غیر گرم ۲۰۰ کیلووات ساعت برای هر دوره و در فصول سرد ۳۰۰ کیلووات ساعت در استان‌های غیر گرمسیری است که استفاده بیشتر از این الگو شامل افزایش قیمت‌ها خواهد شد الگوی مصرف در استان‌های گرمسیری تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت نیز تعیین شده است.

محرابیان با بیان اینکه قیمت‌ها بر اساس خرید تضمینی برق که ۴۰۰ تومان است محاسبه خواهد شد ادامه داد: در زمستان الگوی مصرف برای استان‌های غیر گرمسیری ۲۰۰ کیلووات ساعت است، اگر مشترکی ۱۰۰ کیلووات ساعت بیشتر استفاده کند تا ۱.۵ برابر یعنی ۶۰۰ تومان، دوبرابر الگوی مصرف کیلوواتی ۱,۰۰۰ تومان و سه برابر الگوی مصرف با قیمت هر کیلووات ساعت ۱,۴۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مشترکین پرمصرف باید تشویق شوند که میزان مصرف خود را به میزان الگوی مصرف کاهش دهند گفت: مشترکینی که خیلی پرمصرف هستند از یارانه بیشتری هم استفاده می‌کنند که این روند باید تغییر پیدا کند، زیرا برخی از این افراد یا مصارف خیلی بالایی دارند و یا به روش‌های غیر قانونی استخراج رمز ارز انجام می‌دهند که این‌ها باید رعایت حقوق عامه را داشته باشند.

وی در رابطه با مشترکین کم مصرف و خوش مصرف که صرفه‌جویی می‌کنند گفت: اگر مشترکین کمتر از الگوی مصرف برق مصرف کنند تشویق خواهند شد، همچنین مشترکین از طریق سامانه می‌توانند پله مصرف خود را مشخص کرده و بر اساس آن تشویق شوند.

سخنگوی صنعت برق نیز در این رابطه گفت: بر اساس الگوی مصرف تعیین شده برای برق، مصرف بیش از ۷۵ درصد از مردم کشور پایین‌تر از الگو قرار داشته و مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند.

ارزآوری ۱۲ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی تا پایان سال

در آئین گرامیداشت روز ملی پتروشیمی، جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به اینکه جایی بهتر از صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری نیست، اظهار کرد: پتروشیمی‌ها از ابتدای سال تاکنون ۹ میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند و برآورد می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۲ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه تقاضای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی روند خیره‌کننده دارد و پیش‌بینی شده است این روند رشد تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۱۶۰ درصد هم برسد، اظهار کرد: تقاضا در دیگر بخش‌های هیدروکربوری (نفت خام و میعانات گازی) یک تا دو درصد پیش‌بینی شده است بنابراین هر اندازه در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم، کم است.

وی با اشاره به اینکه در فصل سرما روزانه نزدیک به ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و برای گرمایش اختصاص می‌یابد و تنها ۷۰ میلیون متر مکعب برای پتروشیمی که ارزآوری بالایی دارد در نظر گرفته می‌شود، گفت: این در حالی است که در بخش خانگی به‌دلیل بهینه مصرف نشدن هدر می‌رود.

همچنین مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در این مراسم گفت: حدود ۷۰ طرح در این صنعت در حال اجرا است که ارزش آنها حدود ۱۰۵ تا ۱۰۶ میلیارد دلار است و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم این برنامه‌ها را به پیش ببریم.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌هایی که می‌توانند پتروشیمی را یاری کنند وارد میدان شوند، افزود: این شرکت توقع دارد که علاقه‌مندانی که تمایل به اجرای پروژه‌های بزرگ در این صنعت دارند به توصیه‌های متخصصان شرکت ملی صنایع پتروشیمی توجه کنند، صنایع آب‌بر و انرژی‌بر باید در مناطقی احداث شوند که زیرساخت‌های آن فراهم باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: نسخه اولیه اساسنامه جدید این شرکت آماده شده که لازم است مراحل تصویب‌خواهی را در وزارت‌خانه طی کند تا سرانجام در مجلس تصویب شود و بتوانیم جایگاه کنونی قانونی واقعی خود را در این صنعت تعریف کنیم.

کیفیت آب آشامیدنی شهر تهران در حد عالی است

در پایان هفته شرکت آب و فاضلاب تهران در پاسخ به یک شایعه مطرح شده در فضای مجازی راجع به کیفیت آب شرب تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد و گفت: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت برای جمعیتی مانند شهر تهران، مطلوبیت عالی میکروبی ۹۹ درصد است، در حالی که تعداد نمونه‌های پاک در تهران ۱۰۰ بوده است. هم‌چنین بررسی کیفی آب آشامیدنی در سطح شهر تهران موید آن است که مقدار کلر آزاد باقی‌مانده در آب آشامیدنی در محدوده مطلوب ۸/۰-۵/۰ میلی‌گرم بر لیتر مطابق استاندارد ملی ایران است.

این اطلاعیه افزود: لازم به یادآوری است انجام نمونه‌برداری‌های مشترک توسط نمایندگان کنترل کیفیت آب و فاضلاب استان تهران با نمایندگان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خدمات درمانی تهران، ایران و شهید بهشتی نیز با تواتر زمانی ماهانه در حال انجام است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 362 views بار دسته بندی : اقتصاد تاريخ : 30 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها