مهتاب قدس از عرض ارادت هنرمندانه حسن روح الامین تا دسته‌های گل زائران مولا - مهتاب قدس

خبرگزاری مهتاب قدس-گروه دین و اندیشه-مصطفی وثوق کیا: شب عید غدیر حرم علوی حال و هوای عجیبی داشت. جمعیتی که نسبت به سال قبل یک دفعه چند برابر شد و عشاق امیرالمومنین از شهرهای مختلف عراق، ایران، پاکستان، هند و … خود را به حرم رسانده بودند تا عرض ارادتشان را نسبت به جانشین بر حق پیامبر ابراز کنند.

از عرض ارادت هنرمندانه حسن روح الامین تا دسته‌های گل زائران مولا

در شب عید غدیر آستان مقدس علوی برنامه‌های متنوع و زیادی را تدارک دیده بود. گل‌آرایی های داخل صحن‌ها افزایش محسوسی داشت و زائران حرم مولا دقایقی را با این گل‌ها عکس می‌گرفتند.همچنین نصب کتیبه‌های سبز رنگ بر دیوارهای حرم هم اتفاق دیگری بود که توجه زائران را به خود جلب کرده بود.

از عرض ارادت هنرمندانه حسن روح الامین تا دسته‌های گل زائران مولا

زائران حرم مولا قبل از ورود به حرم با تهیه گل از مبادی ورودی خود را به صحن و ضریح منور می‌رساندند و با نثار گل به بارگاه حضرت امیرالمومنین با ایشان بیعت می‌کردند.

در بیرون حرم هم نیز جمعیت زیادی با مولودی خوانی مدح حضرت امیر می‌گفتند اما اتفاق ویژه در داخل حرم بود آنجا که نزار قطری مداح سرشناس جهان عرب به مدیحه‌سرایی برای حضرت حیدر پرداخت و جمعیت انبوه داخل صحن با فریادهای حیدر حیدر و علی علی مولا علی وی را همراهی می‌کردند. نزار قطری مداحی خود را علاوه بر زبان عربی، به زبانهای فارسی، انگلیسی، هندی و اردو اجرا کرد تا اکثر زائران بهره خوبی از مدح مولا ببرند.

از عرض ارادت هنرمندانه حسن روح الامین تا دسته‌های گل زائران مولا

اجرای این مداح بیش از یکساعت به طول انجامید و بعد آن سیدهاشمی حسینی زنجانی خطبه غدیر را خواند امری که برای اولین بار به صورت رسمی در حرم حضرت امیرالمومنین اتفاق افتاده است.

اتفاق ویژه دیگر شب عید غدیر نصب دیوارنگاره‌های نقاشی شده توسط حسن روح‌الامین بود. وی به سفارش آستان مقدس علوی دو نقاشی شامل بیعت زنان و مردان را کشید که در شب گذشته بر دیوارهای باب قبله نصب شد.

از عرض ارادت هنرمندانه حسن روح الامین تا دسته‌های گل زائران مولا

مردم و زائران مشتاق مولا با نصب کامل این دیوارنگاره‌ها چنان به وجد آمده بودند که با شعار حیدر حیدر استقبال خود را از این دو اثر نشان دادند. تا ساعتها بعد از نصب این دیوارنگاره محل تصویربرداری مردم بود تا این آثار در گوشی‌های شیعیان حضرت مولا حضوری طولانی مدت داشته باشد.

از عرض ارادت هنرمندانه حسن روح الامین تا دسته‌های گل زائران مولا

یکی از موارد نقل و سفارش شده در روایات اطعام غدیر است. بر این اساس آستان مقدس علوی هم طرح گسترده اطعام را از چند روز قبل از غدیر شروع کرد که تا روز غدیر ادامه دارد. این اطعام در مضیف حرم و صحن حضرت زهرا (س) با حضور زائران انجام می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : دین و آیین تاريخ : 18 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها