مهتاب قدس امامت کارآمد ترین مدل اداره جامعه در همه سطوح است - مهتاب قدس

۳۰ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۰۹

مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

امامت کارآمد ترین مدل اداره جامعه در همه سطوح است

امامت کارآمد ترین مدل اداره جامعه در همه سطوح است

مدیرعامل بنیاد هدایت امامت را کار آمد ترین مدل اداره جامعه در همه سطوح دانست و گفت: کار تشکیلاتی از ابزارهای کار آمد امام برای پای کار آوردن مردم است.

به گزارش مهتاب قدس، آئین افتتاحیه نخستین رویداد «آرمان» صبح امروز با هدف توانمندسازی امامان «محله پیشرفت» آغاز شد. بنیاد هدایت در این رویداد چهار روزه، میزبان امامان محله شاخص استان‌های قم، مرکزی و همدان است.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در این مراسم با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از امامان محله شاخص این سه استان در سالن اجتماعات نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های معنوی ماه رجب اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سال‌های پیش در مدرسه فیضیه گفتند که اگر در یک جمله کوتاه از ما بپرسند که به دنبال چه هستید؟ خواهم گفت به دنبال ایجاد تمدن بزرگ اسلامی هستیم.

مدیر عامل بنیاد هدایت، به بیان الزامات تمدن سازی پرداخت و افزود: وقتی می‌خواهیم تمدن بسازیم باید بدانیم که هر تمدنی یک سخت افزار، یک نرم افزار و یک سیستم عامل دارد؛ سیستم عامل در تمدن اسلامی مدل اداره است و مدل اداره جامعه در اسلام در هر سطحی امامت است.

الگوی امامت در تمامی سطوح از جامعه قابل پیاده سازی است

وی الگوی امامت را در تمامی سطوح از جامعه تا محله قابل پیاده سازی دانست و ابراز داشت: امام سه کار اصلی را انجام می‌دهد؛ اولین وظیفه امام تربیت نفوس است و اولین کسی که باید تربیت شود خود امام است؛ امام وظیفه دارد، اول خودش و بعد اطرافیان و همه افراد جامعه را تربیت کند.

حجت الاسلام میر محمدیان تقویت ولایت عرضی و پیوندهای اجتماعی را دومین وظیفه امام برشمرد و افزود: ولایت عرضی چند سطح دارد؛ تقویت ولایت و برادری بین مؤمنین، گسترش صله رحم در بین خانواده‌ها و تقویت پیوندهای همسایگی از مصادیق پیوندهای اجتماعی هستند.

وی با اشاره به آیه شریفه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آن‌ها کتاب آسمانی و میزان (شناساییِ حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند»، خاطرنشان کرد: سومین کار امام این است که مردم را پای کار بیاورد.

مدیرعامل بنیاد هدایت ادامه داد: در این آیه شریفه مردم فاعل هستند؛ یعنی امام باید مردم را در نقش کنشگر ببیند و پای کار بیاورد نه اینکه مطالبه گر و منفعل باشند.

حجت الاسلام میر محمدیان در ادامه به ابزارهای پای کار آوردن مردم اشاره داشت و بیان کرد: ابزارهای شیطان برای حرکت دادن و پای کار آوردن مردم زر و زور و تزویر است، ولی ابزارهای امام خیر و محبت و فهم است و این کنشگری باید از روی اراده ناشی از فهم باشد نه به وسیله اجبار و یا تطمیع و یا تزویر و توهم. دشمن با رسانه و مدیریت وهم می‌خواهد مردم را پای کار بیاورد ولی امام با تبیین مدیریت وهم می‌کند و مردم خود پای کار می آیند.

وی ادامه داد: امام در زمینه پای کار آوردن مردم چند ابزار کارآمد می‌تواند داشته باشد؛ رؤیا سازی و تصویر شفاف و قابل فهم از آینده یکی از کارهایی که کمک می‌کند، امام جامعه را حرکت دهد. غربی‌ها وقتی می‌خواستند، تمدن سازی کنند آن را تصویرسازی کردند؛ ما نیز در اسلام این تصویرسازی‌ها را داریم؛ قرآن وقتی بهشت را به عنوان جایگاه پرهیزکاران معرفی می‌کند، حتی جزئیات آن را تصویرسازی می‌کند؛ روایات آخرالزمان نیز زندگی آدم‌ها را تصویر می‌کند.

کار تشکیلاتی دومین ابزار در پای کار آوردن مردم است

مدیرعامل بنیاد هدایت، کار تشکیلاتی را دومین ابزار در پای کار آوردن مردم بر شمرد و گفت: امام باید بداند برای پیشرفت کار نیاز به شبکه سازی و ایجاد حلقه‌های میانی دارد و کار بدون تشکیلات پیش نمی‌رود.

وی ادامه داد: سومین کار امام این است که باید اعتماد سازی اتفاق بیفتد و امام برای پای کار آوردن مردم نشان صدق لازم دارد؛ اگر پیامبر (ص) محمد امین نبود و مردم او را نمی‌شناختند به او اعتماد نمی‌کردند.

حجت الاسلام میر محمدیان در پایان با اشاره به آیه شریفه «یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ» خاطر نشان ساخت: مهم‌ترین کاری که امام برای انجام وظایف خود باید انجام دهد، این است که باید غل و زنجیرها را از پای مردم باز کند؛ امام باید با تبیین گره‌های ذهنی مردم را باز کند.

وی ادامه داد: اگر انسان‌ها کرامت پیدا کنند دیگر به سمت گناه و اعتیاد و… نمی‌روند؛ راه این کرامت سازی تبیین است، اگر امید در دل مردم جوانه زد، قیام کرده و حرکت می‌کنند.

مدیر عامل بنیاد هدایت نا امیدی را بدترین گناه عنوان کرد و افزود: انسان وقتی ناامید شد، از هرگونه قیام و حرکتی باز می‌ماند و ما باید این ناامیدی را از بین ببریم. مهمترین کار امام برای انجام این روش‌ها تبیین است و تبیین وجه جمع همه این ابزارهاست که می‌تواند مردم را پای کار بیاورد.

کد خبر ۵۹۹۹۴۸۴


فاطمه علی آبادی

برچسب‌ها

  • مسجد مقدس
  • قم
  • بنیاد هدایت
  • قرآن
  • مدرسه فیضیه

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 300 views بار دسته بندی : دین و آیین تاريخ : 20 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.