مهتاب قدس بسیاری از شرکت کنندگان مسابقات قرآن در وقف و ابتدا ضعیف بودند - مهتاب قدس

محمدرضا پورزرگری استاد برجسته قرآنی و داور سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در گفت‌وگو بامهتاب قدس در خصوص داوری این دوره از مسابقات گفت: سی و نهمین دوره مسابقات قرائت حفظ، ترتیل خوانی به پایان رسید و شاهد رقابت خوب و نزدیک برخی از شرکت کننده ها با هم بودیم.

وی ادامه داد:اگر بخواهیم به نسبت گذشته مسابقات فینال را مقایسه کنیم ممکن است برخی این سوال در ذهنشان تداعی شود که تعداد شرکت کننده ها کمتر بود. این مسابقات در سه مرحله برگزار شد که مرحله اول غربالگری بوده و از بین افراد بهترین ها انتخاب و به مرحله مقدماتی رسیدند و افرادی که به مسابقات فینال راه پیدا کردند از حد مقدماتی بالاتر بودند.

پورزرگری افزود: غالب کشور ها و مسلمانان به مسئله خواندن و حفظ قرآن بسیار اهمیت میدهدند از این رو از نظر سطح تجوید قاریان خوبی دارند اما از نظر لحن و صوت خیلی بالا نیستند که در برخی کشورهای آفریقایی چنین است. ترتیل خوان های خوبی دارند و دائم برای حفظ مرور میکنند بنابراین حفاظ، ترتیل خوانی خوبی دارند اما در خصوص قرائت قرآن تنها چند کشور مانند ایران، اندونزی، عراق، لبنان و فیلیپین بیشتر کار کرده اند و این کشورها رقابت بینشان نزدیک تر است. این نشان میدهد در جمهوری اسلامی ایران خیلی در سطح قرائت رشد کردیم و در حفظ هم حافظان خوبی داریم. .

وی در خصوص معیارها و ملاک های ارزیابی شرکت کنندگان گفت: ما چند ملاک داریم یکی از معیارها موضوع وقف و ابتدا است برخی از شرکت کنندگان در موضوع وقف و ابتدا ضعیف بودند از آنجایی که قرآن را برخی به عنوان جمله واحده قائل هستند؛ از همانجایی که وقف میکنند، ادامه میدهند و در این خصوص دقت و رعایتی که از نظر فنی نمایندگان جمهوری اسلامی در بخش های مختلف دارند را ندارند. به همین علت رقابت نزدیک شده و وقف و ابتدا جایگاهش را متفاوت میکند در حالی که تجوید هم نمره بالایی دارد.

داور سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در خصوص ضعیف بودن شرکت کنندگان در این دوره گفت: در کشورهای مختلف و سفرهایی که به مسابقات بین المللی دیگر کشورها داشتم همان چیزی را شاهدیم که در مسابقات بین المللی ایران میبینیم. حتی مسابقات مالزی که از ما قدیمی تر است در همین سطح افراد می آیند و شرکت کنندگانی در همین سطح دارند. ما قاریانمان خوش درخشیدند و ما امسال چند قاری خیلی خوب داشتیم.

پورزرگری گفت: اینکه نمایندگان جمهوری اسلامی رتبه های برتر را از آن خود کردند به این معنی نیست که دیگر شرکت کنندگان ضعیف بوده اند. نمره چند صدم حافظ ایرانی و دیگر حفاظ اختلاف داشته است. نمایندگی های فرهنگی و سفارتخانه ها در طول سال باید رایزنی های بیشتری داشته باشند تا معایب قرآنی در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی احصا شود و از بین فعالان قرآنی بهترین ها را دعوت کنند تا شاهد روند برپایی مسابقات در بالاترین سطح باشیم.

در ادامه فیلمی از این گفت وگو مشاهده می کنید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 103 views بار دسته بندی : دین و آیین تاريخ : 28 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها