مهتاب قدس «محفل» تا حد خوبی توانسته مخاطب را درگیر کند - مهتاب قدس

حجت الاسلام تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با مهتاب قدس در خصوص برنامه تلویزیونی محفل شبکه سه سیما گفت: دغدغه ما از شکل گیری برنامه محفل این بود که بتوانیم برنامه قرآنی جذابی که طیف‌های گسترده‌ای از مردم را پای تلویزیون بنشاند، شکل دهیم. جذابیت برای ما مهم بود.برنامه‌های قرآنی که در این سالیان زحمت کشیده شده بیشتر برای طیف متخصصین قاریان و حافظان جذاب بوده است اما برای اینکه نوجوانان و کودکان و طیف‌های مختلفی از جامعه که به صورت تخصصی فعالیت قرآنی ندارند حس خوبی به فعالیت قرآنی داشته باشند مهمترین هدفی بود که در این برنامه دنبال می‌شد.

رئیس سازمان دارالقرآن با اعلام اینکه این هدف تا حد خوبی برای نخستین سال تجربه آن محقق شده است، ادامه داد: هرچند نقاط ضعفی هم وجود دارد که برای سالهای آتی برطرف شده و برنامه ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی افزود: دغدغه بعدی در این برنامه استفاده از فرصتها برای انتقال معارف قرآنی بوده است. این نیز تا حدی با حضور حجت الاسلام قاسمیان به عنوان یک فرد قرآنی که مسلط به معارف هستند و شکل دادن تیم محتوایی که کاملاً تلاش می‌کرد در کنار سوژه‌ها و سناریوهای محتوایی بخش‌های جذابی ایجاد کند، به هدف خود نزدیک شد. سعی کردیم فضای محتوایی را در این بین داشته باشیم. حال باید ببینیم که در آینده با نظر سنجی هایی که از مخاطبان انجام می‌شود چقد توانسته به این هدف برسد.

«محفل» تا حد خوبی توانسته توانسته مخاطب را درگیر کند

حجت الاسلام تقی زاده در خصوص مخاطب عام یا خاص بودن این برنامه محفل ادامه داد: این برنامه تا حد خوبی توانسته طیف‌های مختلف مردم را درگیر کند و این مطلب را خودم به شخصه از بازخوردهایی که شخصاً از طیف‌های مختلف میگویم. طبیعتاً بعد از اتمام برنامه بر اساس نظر سنجی های دقیق بررسی شود تا چه میزان موفق بوده است؟ ولی امری که مسلم است این است که به نسبت برنامه‌های قرآنی گذشته توانسته مخاطب را درگیر کند. این امر باعث شد که اتفاق جدید در جامعه و ارتباط با قرآن شکل می‌گیرد.

«محفل» انتقال برنامه‌های قرآنی به توده‌های مردم بوده است

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: ما در فضای قرآنی نتوانستیم ابعاد مردمی سازی آن را جلو ببریم امادر فضای اهل بیت عصمت و طهارت موفق بودیم از برنامه‌های تلویزیونی تا قالب‌هایی که توسط مردم ارائه می‌شود.حجم مخاطبین در نظر سنجی ها بالغ بر هشتاد درصد مردم ایران گفته اند که در طول سال حداقل یک مرتبه ارتباطی با فضای عزاداری می‌گیرند اما در فضای قرآنی ضعفی وجود داشته است و آن هم عدم امتداد برنامه‌های قرآنی به توده‌های مردم بوده است.«محفل» این فضا را هدف گرفته و به عنوان نقطه شروع، هدف خوبی بوده است اینکه ما چه میزان بتوانیم این هدف را گسترده‌تر کنیم و این امر را ادامه دهیم باید با هم اندیشی و ایده‌هایی که بعد از برنامه توسط جامعه نخبگانی شکل می‌گیرد رونق بخشد.«محفل» تا همین اندازه توانسته جذابیت قرآن برای طیف‌هایی که ارتباط ویژه ای با قرآن نداشته اند ایجاد کرده است.

سه هزار سوژه برای برنامه قرآنی محفل معرفی شدند

وی با اعلام نحوه همکاری سازمان دارالقرآن با این برنامه گفت: این برنامه با محوریت شبکه سه سیما و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مرکز رسانه‌ای نهضت شکل گرفت. از آغاز تولید این برنامه که حدوداً سه ماه پیش رقم خورد سازمان دارالقرآن از سوی حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مکلف شد تا فضای محتوایی برنامه را برعهده گرفته و از همان زمان تیم ۵ نفره برای تولید محتوای این برنامه مستقر کرد. این تیم پیوسته با کادر اجرایی، تهیه کننده، داوران، سوژه‌ها ارتباط داشتند. سازمان دارالقرآن به دلیل ارتباطش با مؤسسات و خانه‌های قرآن در سراسر کشور از این فرصت استفاده کرده و بالغ بر سه هزار سوژه معرفی شدند و بسیاری از این سوژه‌هایی که انتخاب شده است توسط سازمان دارالقرآن معرفی شده و هر کمکی عوامل اجرایی از ما درخواست داشتند سعی می‌کردیم آنها را برآورده کنیم. فضای محتوایی در قالب سناریوهایی ایجاد کردیم.

جذابیت یعنی کسی که پای برنامه محفل می‌نشیند در پایان حس خوب ارتباط گیری با برنامه محفل داشته باشد

حجت الاسلام تقی زاده در پاسخ به گلایه‌هایی که در سطحی بودن بعضی سوژه‌ها عنوان شده است گفت: مشخص است که برنامه‌ای که می‌خواهد از شبکه سه سیما با مخاطب کودک و نوجوان و بزرگسال شکل بگیرد با برنامه‌ای که در شبکه چهار با مخاطب نخبگانی ساخته می‌شود متفاوت است. طبیعتاً از میزانی بیشتر ما نمی‌توانستیم به موضوعات محتوایی تخصصی ورود پیدا کنیم. چون بیشتر جذابیت و هدف اصلی برنامه را تحت الشعاع قرار می‌داد. جذابیت یعنی کسی که پای برنامه محفل می‌نشیند در پایان حس خوب ارتباط گیری با برنامه محفل داشته باشد. در ضمن این محتوایی هم میخواسته به مخاطب رسانده شود که به فراخور شرایط یک محتوای عامی که خیلی هم فراگیر نیست، مورد توجه واقع شده است. لذا با توجه به هدف باید چنین امری را سنجید. اگر مخاطبان انتظار دارند با چنین برنامه‌ای نظام اندیشه اسلامی قرآنی به مخاطب القا شود غرض این برنامه نبوده است.

وی افزود: دسته‌های دیگر محتوایی را نباید در قالب شبکه سه و برنامه محفل دنبال کرد بلکه برای آنها هم باید تدبیر خاصی چید و برنامه‌هایی در این راستا ایجاد کنیم. بنا داریم در تابستان چنین برنامه‌هایی را ادامه دهیم. امید داریم در تابستان برنامه‌های تلویزیونی مفهوم محور و جدی تر قرآنی را به شبکه‌های برنامه ریز صدا و سیما برسانیم که طبیعتاً با مخاطب محفل متفاوت خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 167 views بار دسته بندی : دین و آیین تاريخ : 7 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها