مهتاب قدس هیات تمدنی باید در حکمرانی فرهنگی مشارکت داشته باشد - مهتاب قدس

به گزارش مهتاب قدس، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین پنل سومین روز از نشست‌های تخصصی برگزیدگان مهتاب قدسواره هوای نو که با عنوان نقش بانوان در آینده هیأت در هتل بزرگ ارم برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: نخستین قیام مردم برای خونخواهی امام حسین قیام مردم سیستان بود که بعد از حدود ۲ ماه از واقعه کربلا صورت گرفت.

وی افزود: بر این اساس در همین قیام مجلس عزاداری نیز برای شهدای کربلا برگزار شد، البته اسرای کربلا در شام خطبه‌های ایراد کردند که همه سوگواری بود اما در دولت آل بویه تحول اساسی رخ داد که برگزاری مراسم عزاداری در روز عاشورا برگزار و این مراسم ادامه پیدا کرد تا عزاداری شهدای کربلا ده روز اول محرم شد.

خسروپناه برگزاری عزاداری برای امام حسین را یک سنت الهی دانست گفت: چهار نسل برای هیأت‌های عزاداری می‌توان بیان کرد نسل اول رویکرد سیاسی داشت که ابتدا برای خونخواهی خون امام حسین و برای مقابله با ظلم بنی امیه و بنی العباس شکل گرفت و مقتل هایی در این دوران نوشته شد که بیشتر رویکرد سیاسی داشت. نسل دوم را می‌توان از آل بویه به بعد با رویکرد شعائری بیان کرد در این دوره بود که سینه زنی و … شروع شد و کتاب لهوف سید طاووس در این دوران نوشته شد. نسل سوم از دوره مشروطه شروع شد و تا انقلاب اسلامی ادامه یافت که رویکرد شعائری و سیاسی داشت اما امروز ما در نسل چهارم هیأت‌ها هستیم که رویکرد تمدنی دارد رویکردی که علاوه بر رویکرد شعائری و سیاسی رویکرد فرهنگی نیز دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز ما در جهان با بحران خانواده و فرهنگی روبرو هستیم و هیأت نباید تنها به شعائر اکتفا کند بلکه باید بتواند به بحران‌های فرهنگی پاسخ دهد اگر هیأت‌ها در نسل چهارم بخواهد رویکرد تمدنی داشته باشند باید مشارکت در حکمرانی فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

وی افزود: شورای انقلاب فرهنگی پیوند وثیقی با تشکل‌های دینی دارد بنابراین هیأت‌های مذهبی با رویکرد تمدنی می‌توانند نقش مهمی در حکمرانی داشته باشند ما معتقد هستیم ساختارها را باید به سمت حکمرانی مردمی سوق دهیم.

در ادامه مهدی رجب‌پور مدیر کانون فرهنگی و هنری جوادالائمه (ع) با طرح این مطالبه مبنی بر اینکه در تقویم روزهای مختلفی وجود دارد به گونه‌ای که روز ولادت حضرت معصومه (س) روز دختر، ولادت امیرالمومنین روز مرد، روز ولادت حضرت زهرا (س) روز مادر است اما در تقویم روز پسر نداریم بر این اساس درخواست داریم روز ولادت امام جواد (ع) به عنوان روز پسر نامگذاری شود.

خسروپناه در پاسخ به این مطالبه گفت: این موضوع بررسی می‌شود و اعتقاد دارم این رزق معنوی است که شامل حال ما خواهد شد.

در ادامه هادی شادکام به نمایندگی از هیأت‌های مشهد با طرح این مطالبه مبنی بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساختارهای اصیل فرهنگی مثل هیأت، مسجد و روضه چه اقداماتی انجام داده است و برای برخی ساختارهای فسادزای فرهنگی چه نظارت‌هایی دارد.

در این زمینه خسروپناه پاسخ داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تا قبل از انتصاب بنده ۷۰ درصد مصوبات اش در حوزه علم و فناوری، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگ و ۱۰ درصد مشترک بوده است که در حوزه علم و فناوری توفیقاتی داشت تا جایی که ۶۰ درصد اهداف سند جامعه علمی کشور محقق شد اما شورا در حوزه فرهنگ باید اعتراف کنم که کم کاری صورت گرفته و موفق نبود.

وی افزود: نقشه مهندسی فرهنگی حدود ۷ سال دست رئیس جمهور سابق معطل بود و امضا نمی‌شد. در این دولت براساس این نقشه، برش‌های استانی نوشته شد و در ۱۲ استان تصویب شده است و باقی استان‌ها هم مشغول نوشتن است. در بسیاری از این زمینه‌ها سند نداریم و درخواست داریم شما به میدان بیایید و سند بنویسید. در زمینه هیأت درخواست داریم شما به میدان بیایید و مسئولیت‌ها را برعهده بگیرید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب گفت: با مجلس درحال همکاری هستیم تا این لایحه عفاف و حجاب نقایصش برطرف شود. در داخل کشور مسئله عفاف و حجاب، ۱۰ درصد امنیتی است و ۹۰ درصد شناختی فرهنگی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 72 views بار دسته بندی : دین و آیین تاريخ : 7 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.