مهتاب قدس کار بزرگ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» ماندگار کردن تصویر زیبای غدیر بود - مهتاب قدس

خبرگزاری مهتاب قدس – گروه دین و اندیشه: دیروز و دیشب در تهران به عنوان قلب جشن‌های عید غدیر خم و در سراسر شهرهای بزرگ و کوچک کشور اسلامی صحنه‌های زیبایی خلق شد.

تصاویری که در حافظه تاریخی ایرانیان می‌ماند.دیروز جمع بی شماری از محبان و شیعیان امیرالمومنین علیه السلام با حضور تاریخی خود در بزرگترین جشن آئینی که دیگر از این به بعد می‌توان بزرگترین جشن آئینی سال ایرانی‌ها، نشان دادند که هنوز دین و علایق دینی، بزرگترین عامل اتحاد و همدلی همه ملت ایران خواهد بود.

کار بزرگ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» ماندگار کردن تصویر زیبای غدیر بود

نگاهی به معناشناسی واژه عید نشان می‌دهد که تدارک جشن بزرگ «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» چقدر با اصل و اساس «عید» هماهنگ و همسو است. عید در اصل از فعل عاد (عود) یعود اشتقاق یافته است و معانی مختلفی برای آن ذکر کرده اند، از جمله گفته اند: «روز فراهم آمدن قوم» و «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلت مند یا حادثه‌ی بزرگی باشد».عید از آن رو به این نام خوانده شده است که هرسال شادی نوینی می‌آفریند .[۱]

نگاهی اجمالی به تعالیم دینی و مذهبی ما نشان می‌دهد، شادی و نشاط از آثار ایمان مذهبی است؛ چرا که مبانی اسلامی بر زمینه‌های پیدایش شادی سفارش کرده و نشانه‌های آن را ستوده است. در روایتی از امام علی (علیه السلام) در بیان صفات مؤمنین داریم که می‌فرمایند: الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ انسان باایمان شادی اش در چهره و اندوهش در درون قلب اوست .[۲]

کار بزرگ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» ماندگار کردن تصویر زیبای غدیر بود

«سفارش به پوشیدن لباس‌های نیکو و زیبا و زینت کردن و معطر بودن و شادی کردن و شاد ساختن یکدیگر در اعیاد اسلامی، به ویژه عید سعید غدیر خم و تأکید بر صله ارحام و اطعام دادن و دست دادن و مصافحه با مؤمنان و زیارت آنها و تبسم کردن به رویشان و هدیه دادن به آنها، شاهد دیگری بر توجه اسلام به این امر است.[۳]»

جامعه ایران در شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی خود به برنامه ریزی و فرهنگ سازی برای شاد بودن، چه از نوع مذهبی و چه از نوع ملی نیاز دارد

جامعه ایران در شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی خود به برنامه ریزی و فرهنگ سازی برای شاد بودن، چه از نوع مذهبی و چه از نوع ملی نیاز دارد؛ فرآیندی که قطعاً برای شکل گرفتن به زمان نیاز دارد.

همه ما باید دست به دست هم دهیم تا این جشن‌های با شکوه دینی و مذهبی، تریبون پر طنین ترویج اسلام ناب شود و از این طریق، حقایق دینی بیش از پیش برای جامعه، خصوصاً نوجوانان و جوانان دهه نودی و هشتادی منتشر شود.

گرچه از نظر فقهی شادی، امری مجاز است، اما با بررسی تعالیم دین اسلام، می‌توان گفت که دین، نگاهی متعالی به شادی دارد؛ زیرا نگاه دین به شادی، نگاهی هدفمند است و بر اساس آن، شادی برای خدا و شاد کردن برای خدا، ارزش دارد.

لازم به ذکر است که هدف خلقت و کمال آن، الهی شدن همه چیز است و این امر، کمال آدمی را به دنبال دارد، و شادی نیز در همین راستا، باید به تعالی برسد .[۴] اینجاست که استفاده از فرصت اعیاد مذهبی و دینی برای آن اهمیت زایدالوصفی پیدا می‌کند.

همچنان که پیشتر نیز گفته شده است، حضور قشرهای مختلف مردمی در مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر نشان دهنده ارتباط عمیق مردم با خاندان عصمت و طهارت و فراهم کننده نشاط و شادی اجتماعی متناسب با سلایق و طیف‌های مختلف جامعه بود. گفتمان سازی و جریان سازی از ظرفیت‌های دینی، اجتماعی و ملی است که در این جشن با برگزاری گسترده و همگانی مورد توجه قرار گرفته شده بود.هرچه این آئین‌های دینی بیشتر با نقش آفرینی مردم همراه باشد، تأثیر عمیق‌تری بر جامعه ایرانی خواهد گذاشت.

کار بزرگ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» ماندگار کردن تصویر زیبای غدیر بود

همچنین حضور پررنگ کودکان و نوجوانان و برنامه‌های متناسب با آنها مثل هدیه اسباب بازی، شهربازی کیلومتری و سرودخوانی دسته جمعی می‌تواند موجب افزایش روحیه از خودگذشتگی ایثار و حماسه گری در آنها شود.ضمناً ماندگار کردن تصویر عید غدیر و ثبت خاطره زیبا و دوست داشتنی در ذهن کودکان از ابعاد مهم دیگر این اتفاق تاریخی است.

تجربه موفق مردم ایران و نهادهای مردمی و انقلابی در برگزاری باشکوه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» می‌تواند نویدبخش این باشد که این آئین نشاط آفرین، معنوی و پر شور و حال همانند کنگره عظیم اربعین حسینی تبدیل به آئینی جهانی شود و دلدادگان به اسلام عزیز و امام امیرالمومنین (ع) را در سراسر جهان گرد هم آورد و با ترویج فرهنگ متعالی غدیر، شاهد برگزاری جشن‌های باشکوه عید سعید غدیر خم در شهرهای غرب و شرق جهان باشیم و محبان جهانی امیرالمومنین که در میان پیروان ادیان الهی و دلداده فرهنگ علوی هستند، را بر سر سفره احسان غدیر را بنشانیم.

کار بزرگ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» ماندگار کردن تصویر زیبای غدیر بود

جرج جرداق نویسنده شهیر مسیحی و دلداده وجود مقدس امام علی علیه السلام درباره جایگاه ویژه امام علی (ع) در تفکر مسیحیت می‌نویسد که اگر به برخی از آثار اروپایی در قرون وسطی به ویژه ایتالیا نگاهی بیندازیم درمی‌یابیم که بسیاری از مردم به امام علی (ع) به دلیل شباهت سخنان و روش امام به مسیح (ع)، به عنوان یک قدیس می‌نگرند.جشن جهانی غدیر می‌تواند همه آزادگان جهان را در این اتفاق تاریخی، در کنار هم و با همدلی جمع کند. همه با هم پیش به سوی «مهمونی جهانی غدیر».

پی نوشت:

[۱] دهخدا، ذیل عید، زبیدی، تاج العروس، ۸/۴۳۸ – ۴۳۹

[۲] حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه

[۳] ماهنامه خیمه / شماره ۴۳

[۴] مجله امان فروردین و اریبهشت ۱۳۹۰

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : دین و آیین تاريخ : 8 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.