مهتاب قدس صیغه محرمیت چیست؟ - مهتاب قدس

صیغه محرمیت، در مذهب شیعه کاربرد دارد. در این مذهب نوعی محرمیت یا ازدواج موقت وجود دارد که به آن صیغه محرمیت می­گویند. این نوع ازدواج نام­های دیگری نیز دارد. از جمله آن­ها می­توان به نکاح منقطع و متعه اشاره کرد.

صیغه محرمیت یعنی چه؟

هرگاه که صیغه محرمیت بین زن و مرد جاری شود، به مدت تعیین شده و محدودی به یکدیگر محرم شده و ازدواج مدت­داری بین آن دو ایجاد می­شود. یکی از لازمه­های جاری شدن صیغه­ی محرمیت، تعیین کردن مهریه توسط زن است. حتی اگر مهریه کم باشد، برای جاری شدن صیغه لازم است که تعیین شود.

صیغه محرمیت بین دو فرد که یکی از آن­ها خانم و دیگری آقا است، جاری شده و برای حلال شدن ارتباط دختر و پسر انجام می گیرد. باید ذکر کرد که هر اتفاقی که در این زمان بین دو نفری که صیغه محرمیت بینشان جاری شده است، انجام بگیرد، از نظر شرعی و قانونی، مانند ازدواج موقت تلقی می­شود.عنوان صیغه محرمیت، در قانون کشورمان وجود خارجی ندارد. به همین دلیل اغلب اوقات این نوع صیغه را ازدواج موقت می­دانند.

برای جاری شدن صیغه محرمیت، لازم است که ۳ چیز مشخص گردد. اولین مورد، تعیین مدت است. تعیین مدت صیغه، مهم­ترین اصل است که می­بایست به طور دقیق (مثلا برای ۳ روز یا ۲ ساعت) مشخص شود. اگر فرد مدت معینی مشخص نکند، صیغه باطل خواهد شد.

دومین مورد، تعیین مهریه­ی زن است. این مهریه می­بایست که ارزشی اقتصادی داشته باشد. این مورد نیز همانند مورد قبلی، باید مقدار آن به طور دقیق مشخص باشد. سومین و آخرین مورد، رضایت پدر یا جد پدری دختر است. برای مثال اگر دختری باکره باشد، به رضایت پدر و یا جد پدری او نیاز است.

صیغه محرمیت چگونه خوانده می­شود؟

برای جاری شدن صیغه محرمیت لازم است که حتما خطبه محرمیت خوانده شود. فردی که خطبه را می­خواند، نیاز است که عاقل و بالغ باشد. در این موارد اگر زوجین تسلط به زبان عربی داشتند کافی است و در غیر این صورت می­توانند خطبه را به زبان فارسی بخوانند. نکته دیگری که مهم است رعایت شود، این است که زوجه در نکاح و ازدواج دائم یا موقت فرد دیگری نباشد و یا عده اش تمام شده باشد.

پس از رعایت و اجرای لازمه­های اجرای صیغه، نوبت به خواندن خطبه می­شود. اگر فردی دیگر خواندن خطبه را به عهده بگیرد، می­بایست از طرف زوجین وکیل شود و خطبه را بخواند. برای مثال خواندن او باید به این شکل باشد: زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (نام زوجه) مُوَکَّلی (نام زوج) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ عَلَی المَهر المَعلُوم و سپس با وکالت مرد بگوید: قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (نام زوج).

روش دیگر خواندن از سمت یکی از زوجین است. در این روش ابتدا خانم یا زوجه می­گوید: زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم و پس از آن زوج یا آقا می­گوید: قَبِلتُ التَّزویجَ

صیغه محرمیت چگونه باطل می­شود؟

باطل شدن صیغه محرمیت به دو صورت انجام می­شود. در روش اول با اتمام مدت تعیین شده و دادن مهریه به زوجه، صیغه نیز باطل می­شود. در اینجا با انقضای مدت زمان مشخص شده در ابتدای خواندن خطبه، صیغه تمام شده و زوجین دوباره به یکدیگر نامحرم می­شوند.

دومین راه، بذل مدت مشخص شده در خطبه است. در این روش، مرد با بخشیدن مدت زمان باقی مانده به زن، صیغه محرمیت را باطل می­کند. باید این نکته را ذکر کرد که این روش، فقط توسط مرد انجام پذیر است.

یکی از مکان­های مقدسی که درآن خواندن خطبه صیغه محرمیت و یا خطبه عقد انجام می شود، کربلا است. سالانه افراد بسیار زیادی برای جاری ساختن خطبه عقد خود، به این شهر سفر می­کنند چرا که اعتقاد دارند به تبرک نام اعظم امام حسین (ع)، زندگی بهتر و با دوام تری خواهند داشت.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 245 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 20 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.