مهتاب قدس تیشه معدن به زندگی روستاییان/ راه توسعه «بنه کلاغی» مسدود نشود - مهتاب قدس

مهتاب قدس -گروه استان‌ها – آمنه سپهر: معدن سنگ مرمریت درست ۶ سال پیش توسط نهادهای متولی، مجوز اکتشاف گرفت اما مردم بنه کلاغی بخش قطرویه شهرستان نی ریز تا به امروز اجازه فعالیت این معدن را در سرزمین آباء و اجدادی نداده اند.

مردم‌محلی بنه کلاغی معتقدند بنه کلاغی برایشان ارزشمند است همانطور که در اقصی و نقاط جهان آثار و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برای مردم بومی آن منطقه مهم است. این تعبیر از سوی محلی‌ها نشان می‌دهد که نسبت به محل سکونتشان تعصب دارند و خواستار جلوگیری از فعالیت این معدن که با ساکنان این منطقه‌ای فاصله چندانی ندارد، هستند.

چندی پیش مردم بنه کلاغی در محل معدن مرمریت کوه میخ سیاه تجمع کردند. آنها معتقدند وجود این معدن به دلیل مجاورت با مناطق مسکونی، با خطر پرتاب تراشه‌ها و آسیب‌های ناشی از انفجار روبرو می‌شود.

علاوه بر آن دامداران این منطقه نیز با انتقاد از فعالیت این معدن نگران از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی بنه کلاغی هستند.

فعالان محیط زیست نیز دغدغه مند آسیب دیدن و تخریب محیط زیست و فعالان اجتماعی نیز نگران توسعه نیافتن این منطقه به دلیل قرار گیری این معدن در تنها مسیر اصلی بنه کلاغی هستند.

در همین راستا امام جمعه موقت نی ریز در گفتگو با مهتاب قدس با اشاره به ارسال نامه و تجمعات مکرر مردم در محل نماز جمعه با حمل پلاکاردهای اعتراضی متذکر شد: مگر می‌شود که بدون‌هماهنگی و استعلام از ادارات مربوطه در شهرستان مجوز معدن از سوی استان برای متقاضی صادر شود.

تیشه معدن به زندگی روستاییان/ راه توسعه «بنه کلاغی» مسدود نشود

حجت الاسلام سید رضا رحمانی زاده تصریح کرد: لازم بود قبل از صدور مجوز، مسئولان استانی و شهرستانی پیش بینی تبعات انسانی و زیست محیطی را می‌کردند.

خطیب جمعه نی ریز تاکید کرد: مسئولان باید دغدغه مند مردم باشند و با شنیدن صدای آنها متناسب با موضوع پاسخگو باشند.

وی افزود: این درست که محیط زیست سرمایه ملی است و باید از آن استفاده شود، اما نباید به گونه‌ای باشد که زندگی مردم را تحت الشعاع قرار دهد.

امام جمعه نی ریز با بیان اینکه این معدن در فاصله ۸۰۰ متری منطقه مسکونی واقع شده، عنوان کرد: اکتشاف این معدن علاوه بر آلاینده‌های زیست محیطی مضاف بر آلاینده‌های گل و گهر که در ۳۰ کیلومتری بنه کلاغی واقع شده باعث تخریب مراتع و از بین رفتن چاه‌های آب کشاورزی مردم هم می‌شود.

حجت الاسلام رحمانی زاده بر لزوم توسعه مناطق روستایی با گسترش شهرک‌ها به منظور جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به مناطق شهری تاکید کرد و گفت: تنها مسیر گسترش توسعه شهرک بنه کلاغی دامنه کوه میخ سیاه است که با وجود راه اندازی معدن سنگ مرمریت عملاً راه توسعه آن بسته می‌شود، زیرا این شهرک از یک مسیر منتهی به زمین‌های زراعی و دو مسیر نیز بر روی سیل بند و رودخانه قرار گرفته است.

این بار هم ماجرای واگذاری معدن کوه سیاه بنه کلاغی نی ریز به عنوان یکی دیگر از چالش‌های حوزه معادن در نی ریز در محافل عمومی و مجازی سر و صدا به پا کرده است،

مسأله‌ای که در شهرستان نی ریز به دلیل وجود معادن غنی همواره بحث برانگیز بوده است، معادنی که عوائد اقتصادی آن بر سفره‌های مردمان مجاور آن نه تنها نانی نبرده است بلکه باعث درد و رنج و آلاینده‌های زیست محیطی و از رونق افتادن کشاورزی آنان نیز شده است.

موارد قانونی نقض شده است

در این رهگذر رئیس شورای اسلامی روستای بنه کلاغی نی ریز در گفتگو با مهتاب قدس با اشاره به پروانه اکتشافی شماره ۵۰۰۱۰۹ در محدوده میخ سیاه روستای بنه کلاغی و مسائل و مشکلات احتماعی این معدن گفت: در بررسی میدانی محدوده فوق، موارد متعدد قانونی نقض شده است.

حسن بنی اسدی اظهار داشت: فاصله قانونی این معدن با محدوده مسکونی و طرح هادی روستا رعایت نشده است.

وی افزود: این معدن با فاصله ۸۰۰ متر تا منطقه مسکونی به دلیل تضاد منافع با طرح توسعه روستایی مورد اعتراض بنیاد مسکن نیز قرار گرفته است.

تیشه معدن به زندگی روستاییان/ راه توسعه «بنه کلاغی» مسدود نشود

رئیس شورای روستای بنه کلاغی با تاکید بر اینکه فاصله قانونی با منابع آب و ذخایر آبی این روستا نیز رعایت نشده است، عنوان کرد: همین مسائل باعث شده تا راه اندازی معدن مرمریت با مشکلات اجتماعی و مخالفت شدید مردمی روبرو و منجر به تجمعات مسالمت آمیز توسط اهالی این روستا شود.

بنی اسدی بیان کرد: شهرک و مجموعه روستاهای بنه کلاغی دارای ۲۰۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر چهار هزار نفر و جمعیت خود شهرک بنه کلاغی به تنهایی حدود سه هزار نفر است.

او ضمن انتقاد شدید از راه اندازی این معدن در محدوده کوه میخ سیاه بنه کلاغی تاکیدکرد: مشکلات عدیده زیست محیطی، وجود پوشش وسیع گیاهی و به خطر افتادن گونه‌های نادر زیستی از جمله مسائلی است که به ابراز نگرانی‌های مردم دامن زده است.

بنی اسدی آلودگی‌های زیست محیطی، آب و هوایی، آلودگی‌های صوتی و خطر اصابت ترکش‌های انفجارات آتی و همچنین تردد ماشین آلات و لرزه‌های بهره برداری معدن که سبب سلب آسایش ساکنین شهرک می‌شود را از دیگر دلایل نارضایتی مردم بنه کلاغی عنوان کرد.

رئیس شورای روستای بنه کلاغی شهرستان نی ریز فارس از دیگر مسائل و چالش‌های مهم واگذاری این معدن را هم پوشانی محدوده فوق با پروانه چرای دام ساکنین دانست و گفت: ۳۰۰ نفر از مردم این منطقه دارای پروانه چرای دام در این محدوده هستند که با راه اندازی این معدن محدوده دامی آنان به خطر افتاده و آسیب‌های سنگینی به اشتغال روستایی وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: به لحاظ تضاد منافع عموم دامداران با شخص حقیقی بدیهی است که حق با عموم است.

نقش مغفول مانده سازمان محیط زیست در استعلام ایجاد معادن

مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس نیز در این رابطه به مهتاب قدس گفت: بر اساس اصلاحیه قانون معادن در سال ۱۳۹۱ توسط مجلس شورای اسلامی استعلام از سازمان حفاظت از محیط زیست و ادارات کل زیر مجموعه این سازمان محدود به معادنی شد که در مناطق چهار گانه محیط زیست باشد.

حمیدرضا ظهرابی با بیان اینکه تنها ازمعادنی که در مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حیات وحش نقطه یابی شده باشد، از محیط زیست استعلام گرفته می‌شود، بیان کرد: برای معادنی که هم آلودگی دارند و هم باعث تخریب محیط زیست می‌شوند، هیچگونه استعلامی گرفته نمی‌شود.

وی افزود: اعتقادمان بر این است که با توجه به حجم تخریب و تأثیری که معادن بر محیط زیست می‌گذارند و آلودگی‌های که ایجاد می‌کنند، حتماً باید از سازمان محیط زیست استعلام گرفته شود.

تیشه معدن به زندگی روستاییان/ راه توسعه «بنه کلاغی» مسدود نشود

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس تعارضات اجتماعی را نتیجه حذف سازمان محیط زیست در استعلامات عنوان کرد و گفت: تعارضات اجتماعی به نفع هیچ شخصی نیست و قطعاً همه نهادهای مرتبط و فعالین معادن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ظهرابی با ذکر این موضوع که امروزه برای احداث یک کارگاه ساده هم از محیط زیست استعلام گرفته می‌شود، تصریح کرد: نقش محیط زیست در استعلامات مربوط به احداث معادن با آن همه عظمت به راحتی حذف شده است.

این مقام مسئول در حوزه محیط زیست استان فارس فعالیت معدن میخ سیاه بنه کلاغی را اقدامی آشکار در تخریب محیط زیست عنوان کرد و گفت: به دلیل بروز مشکلات زیست محیطی بارها و بارها سازمان محیط زیست کشور خواستار اصلاح قانون برای جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر محیط زیست شده است، اما تا کنون هیچگونه اقدام مثبتی برای بازنگری و اصلاح این قانون صورت نگرفته است.

فعالیت معدن فعلاً متوقف شده است

فرماندار نی ریز نیز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه معدن یاد شده دارای مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس است، در گفتگو با مهتاب قدس، بیان کرد: به علت اعتراضات مردمی فعالیت این معدن فعلاً توسط دادستان نی ریز متوقف شده است، تا شکایات مردم بررسی شود.

مراد هدایت گفت: افراد معترض اگر معتقدند که حقی از آنان ضایع شده به مدت ۴۰ روز فرصت دارند تا با مراجعه به دستگاه‌های نظارتی چنانچه از طرف دستگاه صادر کننده مجوز حقی از آنان ضایع شده، بررسی شود.

حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صمت استان فارس هم در گفتگوی اخیر خود در رسانه‌های استان با بیان اینکه زمین این معدن متعلق به منابع طبیعی است، اظهار کرده که این سازمان بدون‌موافقت منابع طبیعی نمی‌تواند مجوز صادر کند.

تیشه معدن به زندگی روستاییان/ راه توسعه «بنه کلاغی» مسدود نشود

بنابر این ذکر این موضوع نشان می‌دهد صدور مجور واگذاری این معدن از سوی سازمان صمت فارس با تأیید استعلام از سوی اداره کل منابع طبیعی فارس صورت گرفته است.
اما انچه که حائز اهمیت است اینکه روستای بنه کلاغی تنها راه توسعه و گسترش آن از سوی میخ سیاه است. مسیری که با واگذاری آن به معدن مرمریت به مساحت ۵ هکتار باعث نگرانی‌های مردم شده است.

مدیر کل منابع طبیعی فارس نیز در در گفتگویی عنوان کرده است که محدوده این معدن که زمین ملی نیز هست، از پوشش گیاهی ضعیفی برخوردار بوده است.

نکته جالب ماجرا اینکه به ساکنان بنه کلاغی گفته شده است که حق بهره برداری آنان به حساب دولت واریز و آنان می‌توانند از دولت مطالبه کنند.

مرتع داران نیز می‌توانند به اندازه ۵ هکتار از چرای خودشان را بعنوان حق بهره برادر از دولت مطالبه کنند.

به گزارش مهر، به هر حال معدون کاوی در حالیکه فاصله کمی به مناطق مسکونی دارد شرایط را برای مردم محلی سخت می‌کند از این رو باید برای ادامه فعالیت معدن تمام زوایا مورد بررسی قرار گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 181 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 1 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها